PETEINOCHORI, LOUVROCHORI, Kampochori, MESOCHORI, bishops and MICHALITSA precursor VILLAGES OF SFAKIOTES!

The island of Lefkada, according to historian Panos Rontogianni inhabited since ancient times. Various origins residents have settled on the island, precisely because of easy passage, since it is adjacent to the coast of Akarnania. Kurgan, Leleges, Ionians, Dorians, Cephallenians, Acarnanians, and finally the Corinthians, the 625 BC, are installed in Lefkada.

Just by these prehistoric human life displayed in the space of seven villages Sfakiotes issue before us in this investigation. The proistoriologos August Sordinas, (II. Rontogiannis: << HISTORY OF THE ISLAND LEFKAS >>, VOLUME A. PAGE 30), with discovery of flint tools in areas close to villages and Asprogerakata Kavallos of Sfakiotes but in Fraxoulia region and the neighboring Kolyvata Alexander, proved the existence of life, from the depths of centuries, here in the hinterland of the island.

Επομένως, υπάρχει διαχρονικά, ένας μικρός αριθμός ανθρώπων, που κατοικεί στους Σφακιώτες, προφανώς γεωργοί, κτηνοτρόφοι και τροφοσυλλέκτες, διάσπαρτοι σε μικροοικισμούς, οι οποίοι μικροοικισμοί είναι οι πρόδρομοι των σημερινών Σφακιωτών. Η βιωματική μου αντίληψη, αφού γεννήθηκα και μεγάλωσα στο Πινακοχώρι των Σφακιωτών, αλλά και η παιδιόθεν ανήσυχη σκέψη μου, μου επιτρέπει να έχω πλήρη γνώση σχεδόν όλων των περιοχών των Σφακιωτών, μα κυρίως των ερειπίων αυτών των πρόδρομων οικισμών, ερείπια, που σε πολλές περιπτώσεις, όπως θα δούμε παρακάτω, υπάρχουν ακόμη και επί των ημερών μας, πράγμα που δεν αναφέρει, πλήν του Πάνου Ροντογιάννη σε μια μόνο περίπτωση, κανείς απ’ τους ασχολούμενους με το θέμα της τοπωνυμικής ή της πατριδωνυμικής, ή της εδαφωνυμικής, (ναι, υπάρχει και εδαφωνυμικός παράγοντας, όπως αναπτύσσει ο Σπύρος Ασδραχάς σε άρθρο του στην εφημερίδα ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, 20-2-2011, τον οποίο θα αναπτύξουμε σε άλλο άρθρο μας) ονομασίας των Σφακιωτών, γιατί απλούστατα, αγνοούν την ύπαρξη αυτών των πρόδρομων οικισμών, αντιμετωπίζοντας το θέμα έχοντας πλήρη απουσία βιωματικής αντίληψης του χώρου των Σφακιωτών, από μακριά και μέσα από γραφεία αναδιφόντας σε αρχεία και πηγές.

We present inside of our present research for the first time, the names of these precursors settlements, names that still exist today, but, most importantly, there are the remains of these settlements !!!

Το ΠΕΤΕΙΝΟΧΩΡΙ, κοντά στον οικισμό του σημερινού Καβάλλου. Ο βετεράνος αγροφύλακας του χωριού, ο Νώντας Κούρτης, μας διαβεβαίωσε πως, σε αρκετά σημεία στο παλιό Πετεινοχώρι, υπάρχουν ακόμη μικρά τεμάχια από κεραμίδια, αδιάψευστος μάρτυρας του οικισμού που υπήρξε εκεί και τον οποίο οικισμό, αυτόν μόνο, μνημονεύει και ο Πάνος Ροντογιάννης, αφού και ο ίδιος έλκει την καταγωγή απ’ το χωριό του Καβάλλου. Είναι γνωστόν, από αρχειακές πηγές, πως, αρχές του 18ου αιώνα, οι Ροντογιανναίοι και οι Σταματελαίοι του Καβάλλου εγκαταστάθηκαν στους σημερινούς Τσουκαλάδες.
Το ΚΑΜΠΟΧΩΡΙ, κοντά στον οικισμό του σημερινού Πινακοχωρίου, μια περιοχή στην οποία μεγάλωσα ακολουθώντας τους ξωμάχους γονείς μου. Πρόκειται για έναν μεγάλο λόφο, αριστερά του δρόμου που ενώνει τους Σφακιώτες με τον Αλέξανδρο. Ειδικότερα στην δυτική πλευρά του λόφου και στην τοποθεσία<< Φίμι>>, μικρό παιδί, συνέλεξα <<κτσοκεράμιδα>>, μικρά υπολείμματα κεραμιδιών, όπως τα έλεγε ο πατέρας μου, για να φτιάξουμε τον οικογενειακό μας φούρνο!!! Τον οικισμό αυτόν αναφέρει στο γενεαλογικό του δένδρο, το οποίο εκτείνει περίπου μέχρι τον 16ο αιώνα, ο αείμνηστος καθηγητής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου της Θεσσαλονίκης Σπυρίδων Γεωργάκης, απ’ το περίφημο <<Σόϊ της Κομπλιώτισσας>> του Πινακοχωρίου, ο οποίος προλογίζει το δικό μου ανέκδοτο ακόμη, (κυκλοφορεί μόνο ηλεκτρονικά στο διαδίκτυο) βιβλίο με τίτλο: <<ΣΦΑΚΙΩΤΕΣ ΛΕΥΚΑΔΟΣ. ΤΟ ΛΙΚΝΟ ΤΗΣ ΚΑΡΔΙΑΣ ΜΑΣ>>. Ο οικισμός αυτός του Καμποχωρίου είχε Κοιμητήριο τον ναό της Αγίας Μαρίνας, διακόσια μέτρα πιο κάτω στην τοποθεσία Βαρκά, υπολείμματα του οποίου σώζονται μέχρι και σήμερα.

The LOUVROCHORI in the current Asprogerakata area. The name is patriotic and comes from the epithet of Louvre, which is purely Byzantine and has dispersed in the Ionian Islands, there is also in Corfu and Paxos, after 1204 and the fall of the city by the Franks. This prehistoric settlement was transformed into Asprogerakata, also patriotonymous, from the Cretan surname Asprogerakas, who arrived in the area along with the other Cretan adjectives, namely Georgakis, Kouniakis, Karfakis, Skipylakakis, Vassilakis, Tsoilakis, Marakis, Papadopoulos, (15-1362), and created today's Sfakians, overshadowing the characteristic and recognizable Cretan monastery of Xantos, which was built in the 19th century by the Dynasties of Zakynthos and Kefallonia, 1479, when Lefkada, Zakynthos and Kefallonia occupied the Dynasty of Tokes. production, all other native and native adjectives. Indeed, village Asprogerakas exists today in Kefalonia. The first family man, who settled in Asprogerakata, is mentioned by Panos Rodogiannis, Vitsetzos Asprogerakas, a small name, purely Cretan !!!

MESOCHORI, near today's Spanohori and west of the icon of the Cross, which is located on the provincial road of Lefkada-Sfakioti. A name that exists even today. Indeed, within the area of ​​Messochori, there is a sub-region, we would say, as the almost-ancient Nontos Zavredinos, a resident of Spanohori, revealed to us by the name "Panagia", apparently there was the temple of this small house. My Spanochoritis teacher at the primary school of Pinakohori, Chrstodoulos Chalikias, explained to me that the present village of Spanohori was emerging, because the Sfakisians were the one to be used as a ... backyard, that is, the village of ... rare men !!! There was the Mesohori, as we have seen, there was the Katochori, another small settlement in the area of ​​Malicci, where he had his residence later, during the Ottoman domination, the Turkish aghion Malikitsi, so that Panochori was created at the top of the hill. This is the original and regular name of the village, called by this name, "Panohorites", also calls them the greatest for the history of the Sfakians, Philippos Lazaris, the secretary, as the inhabitants of Sfakiotis knew him in his book < <ONE TIME AND A TIME ...>, edited by the philologist Dimitrios Tseres. However, Panochori, according to Christodoulos Chalikia and his correct, rather, explanation for the name of the present village, was transformed into Spanohori, from the aggressive determination, which shows the localized movement "In Panochorion", to Panohori , And in the popular Sfakisian practice with the anagrams and the additions "In Panochorion" became Spanohori.

The village of Episkopi, a prehistoric settlement in the village of Spanohori. It took its name from the church there, about 1350, according to Konstantinos Machairas and the German Karol Hopf, we will talk about it below, from the so-called Monastery of Our Lady. Today the church is a cemetery of Spanochori. At that time it served as a metropolis and residence of the bishop of the island of Lefkada, which is why the name Episkopi and the area of ​​Episkopia in general. In this region have taken place two deadly uprisings Sfakiotes. The first was 1357, the famous "Revolution of the Vukedros", when the inhabitants of Frangos, the inhabitant of Zorzi Grattanos, who had been raised by the above-mentioned Karol Hopf in his treatise, translated the 19 century Corfiot Gymnasar Ioannis Romanos. From this rebellion, Aristotle Valaoritis was inspired by his epistolary masterpiece, "LIGHT". The second insurgency, which was the epicenter of Episkopi, became 1819 against the English, this time, the occupants of the island.

Τα ΜΙΧΑΛΙΤΣΑΤΑ, κοντά στα Λαζαράτα και δεξιά του αγροτικού δρόμου , που ενώνει τα Λαζαράτα με την περιοχή της Ακόνης. Πήρε το όνομά του ο μικροοικισμός απ’ το επίθετο Μιχαλίτσης, επίθετο που υπάρχει και στην Κεφαλλονιά, με επίσης οικισμό Μιχαλιτσάτα.
The inhabitants of these small settlements, which our research brings to the light for the first time, united the 15 century, on the Tokes, as mentioned above, with the Cretan settlers, all the above names of the old colonies were slowly abandoned and emerged, patriotonymously, The generic name Sphakioti, from the characteristic and recognizable element of the Cretan descent of the new settlers who arrived through Zakynthos and Kefallonia, the territory of Tokyo, who made efforts in the interest of Tokyo (SPYROU ASONITIS: << TO NOTIO IONIOS IN OPSIMOS MESSEONA >>), to settle the sparsely populated island of Lefkada, transporting and accepting residents from Peloponisos, Akarnania, Epirus, Crete and the other Ionian islands. And it was indeed very few people on the island for centuries under review. Panos Rongoiannis counts them around five thousand, based on the report by Charles Hopf, who writes that five hundred soldiers and forty cavalry took part in the Vukedra against the Franks Revolution. The Tokyo dynasty, according to Ludwig Salvator, Spyros Asonitis, Panos Rodogiannis and Konstantinos Machairas, reached more than twelve thousand residents on the island of Lefkada with their settlement tactics.
Χαρακτηριστικά επίθετα που υπήρχαν σ’ αυτούς τους πρόδρομους οικισμούς των Σφακιωτών, το Πετεινοχώρι, το Λουβροχώρι, το Καμποχώρι, το Μεσοχώρι, την Επισκοπία και τα Μιχαλιτσάτα, όπως αλιεύσαμε από διάφορες αρχειακές πηγές, είναι, μεταξύ άλλων, τα: Ξοφητής, Μαλεβός, Παπαλάμπρος, Πίκολος, Κατσάγκας, Ριζάς, Τσουκαλάς και Καλυβιώτης, επίθετα, που στο διάβα των αιώνων, χάθηκαν, φανερά από έλλειψη αρρενογονίας, ή μετανάστευσης σε άλλες περιοχές.

Συνοπτικά, αν και δεν αποτελεί αντικείμενο του παρόντος άρθρου, θα αναφερθούμε διεξοδικά σε κάποια άλλη μας παρουσίαση, (στόχος του παρόντος είναι μόνο να φέρουμε στο φως τους πρόδρομους οικισμούς των Σφακιωτών, που αγνοούν ακόμη και αυτόχθονες Σφακισάνοι), συνοπτικά, λοιπόν, θα στηρίξουμε αναφανδόν την πατριδωνυμική προέλευση των Σφακιωτών και όχι την τοπωνυμική απ’ την Ασφακία στο Λιβάδι της Καρυάς! Γιατί, για φανταστείτε, η Καρσάνικη Ασφακία στο Λιβάδι να <<βάπτισε>> επτά χωριά, μερικά των οποίων, όπως το Σπανοχώρι, ο Κάββαλλος και τα Ασπρογερακάτα, βίσκονται χιλιόμετρα μακριά και να …εξαίρεσε την ίδια την …ιδιοκτήτρια την Καρυά, αλλά και τους Πηγαδισάνους, που βρίσκονται μια ανάσα απ’ το Λιβάδι της Καρυάς!!!

Επαναλαμβάμουμε. Γιαυτό το θέμα, δηλαδή του… τριλήμματος, πατριδωνυμική, ή τοπωνυμική, ή εδαφωνυμική η προέλευση των Σφακιωτών, θα ακολουθήσει εκτεταμένη ανάλυσή μας μελλοντικά, με πολλές …αποκαλύψεις!!! Βάζουμε και τον εδαφωνυμικό παράγοντα, γιατί τον εισάγει ο εξαίρετος Σπυρίδων Ασδραχάς, ο ίδιος που εισήγαγε τον τοπωνυμικό όρο για τους Σφακιώτες με το <<Ταπού του 1679>>, με άρθρο του στην εφημερίδα ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, 20-2-2011, όταν για την ονομασία των Σφακίων των Χανίων και των Σφακιωτών της Λευκάδας, εισάγει τον όρο <<ΔΙΑΣΦΑΓΑ>>, που σημαίνει <<σχήσμα γης, φαράγγι>>, όρος προερχόμενος απ’ το αρχαιοελληνικό <Σφάξ>>, εγκοπή, χαράδρα, φαράγγι, εξ ου Σφακιά, ή Σφακιώτες. Ελικρινά, μια πολλή ενδιαφέρουσα άποψη, την οποία, προσωπικά, ασμένως θα αποδεχόμουν, γιατί και οι Σφακιώτες, όπως τα Σφακιά, περικλείονται από φαράγγια, της Μέλισσας, της Λαγγάδας, του Στενού της Βράχας και της Ακόνης, ασμένως, επαναλαμβάνω, θα αποδεχόμουν και όχι την …Καρσάνικη Ασφακία, αν δεν υπήρχαν εδώ στους Σφακιώτες τόσα Κρητικά επίθετα, όπως προαναφέραμε, αλλά και αναπτύξαμε σε προηγούμενο άρθρο μας σ’ αυτή την φιλόξενη ιστοσελίδα, ιστορική αλήθεια για την οποία κανείς δεν προβάλλει καμιά αντίρρηση…