"Nikos Thanos (Morina) - The cultural offer of a great teacher" Anastasia Stragalinou

[dropcap size=big]Τ[/dropcap]ο πολυδιάστατο ταλέντο του στην μουσική και το χορό, το πάθος του για τη μετάδοση της γνώσης σε συνδυασμό με την άριστη μουσική του κατάρτιση και το αξιόλογο πολιτισμικό έργο που άφησε στην Καρυά, συντέλεσαν ώστε ο καταξιωμένος Αρχιμουσικός -Χοροδιδάσκαλος Νικόλαος Γ. Θάνος – » Μορίνας» να καταστεί μια από τις πιο αξιόλογες προσωπικότητες που πέρασαν από τον τόπο μας.

[dropcap size=big]Σ[/dropcap]ε μια συνοπτική παρουσίαση του έργου του και σύμφωνα με την αυτοβιογραφία του, ο «Απόλλωνας» Καρυάς υποδέχεται τον Μορίνα τον Μάιο του 1963, οπότε και ιδρύει Μουσικό τμήμα με Φιλαρμονική και τμήμα Mαντολινάτας, ενώ τον Δεκέμβριο του ίδιου έτους ιδρύει και Χορευτικό τμήμα. Ο Μορίνας ήταν ο εμπνευστής ενός από τους πιο ιδιαίτερους λευκαδίτικους χορούς, τον χορό των γυναικών με τις ¨Τέντζερες¨. Η ιδέα του κ. Θάνου γεννήθηκε όταν αντίκρισε ένα μεσημέρι που απολάμβανε τον ίσκιο των πλατάνων στην πλατεία, τις Καρσάνες που πήγαιναν στη βρύση με τις τέντζερες στο κεφάλι και κουβαλούσαν νερό. Αυτή την εικόνα ταίριαξε απόλυτα με ένα παραδοσιακό λευκαδίτικο σκοπό και έκτοτε ο χορός αυτός αποτελεί αναπόσπαστο μέρος των χορευτικών εμφανίσεων του Απόλλωνα.

[dropcap size=big]Τ[/dropcap]α χρόνια που ο Μορίνας δραστηριοποιήθηκε στην Καρυά, το χωριό γνώρισε μέγιστη πολιτισμική άνθιση, δεδομένης της στενότητας των αντιλήψεων της εποχής εκείνης σε αρκετούς τομείς της καθημερινότητας καθώς και της πολιτικής και κοινωνικής ζωής.

Morina - mandolin - Apollo Karya
Nikos Thanos "Morina" with students of "Apollo"

[dropcap size=big]Α[/dropcap]ναμφίβολα ήταν ο άνθρωπος που με την παρουσία του στα πολιτιστικά δρώμενα της εποχής, χάραξε βαθιά το όνομά του στη συνείδηση των Καρσάνων αλλά και όσων είχαν την ευκαιρία να τον γνωρίσουν μέσα από το πολύτιμο έργο του. Αυτή η μικρή αναφορά στο έργο του Μορίνα στον ¨Απόλλωνα¨ Καρυάς αποτελεί τον πρόλογο της παρουσίασης αποσπάσματος της συνέντευξης που μας παραχώρησε τον Νοέμβριο του 2008.

'Amid students in music performance
‘Εν μέσω μαθητών σε μουσική παράσταση

[Dropcap size = big] E [/ dropcap] part from the words and thoughts, we would be failing not to mention the history of this interview. Mr. Thanos, after a telephone conversation we had with him, he accepted with alacrity to respond by mail to our questions. Not hid not surprised, to hear the interview concession, citing features that was first asked to testify himself, in addition to historical facts, his opinion on issues related to cultural events.

Nikos Thanos "Morina" and Nick Katopodis "Mastrostafros" (accordion) in the "Apollo musical performance of the mandolin."
Ο Νίκος Θάνος «Μορίνας» και ο Νίκος Κατωπόδης «Μαστροσταύρος» (ακορντεόν) σε μουσική παράσταση της Μαντολινάτας του «Απόλλωνα».

[dropcap size = big] [/ dropcap] We consider that for a person who undoubtedly offered significantly to the cultural awakening of the village, the moral primary responsibility of each involved body is to enable him to freely express his opinion, both for his events past, arising from his term in Apollo, as well as his personal view on issues related to the cultural activity of our country.

«Στην Καρυά ανέβηκα θέτοντας σαν όρο όχι μόνο να διδάξω μουσική, αλλά και να δώσω σάρκα και οστά στον Απόλλωνα, ο οποίος βρισκόταν σε πλήρη απραξία λόγω της παρεξηγημένης ηθικολογίας που υπήρχε τότε σε όλα τα χωριά και στην δικαιολογημένη απειρία… ‘Ημουν νέος, γεμάτος ενεργητικότητα και φιλοδοξία και ήθελα να δημιουργήσω μουσική κίνηση σε όλα τα χωριά της Λευκάδας, εμπνεόμενος από το σύστημα των Κερκυραίων. Στην Καρυά έμεινα διότι διεπίστωσα την διαβολεμένη φλόγα που υπάρχει μέσα στους Καρσάνους» .

» Η σχέση μου με τον λαό της Καρυάς ήταν άριστες και η συμπαράστασή τους αμέριστη. Άλλωστε για να πετύχεις πρέπει με κάποιο τρόπο να δώσεις στο γονιό να καταλάβει τι θα μάθει το παιδί του και αυτός με τη σειρά του θα επηρεάσει το παιδί του ανάλογα». Όλη η Καρυά ήταν στο πλευρό μου με κορυφαίους τον Πέτρο Σταύρακα και τον Φώντα Κοψιδά αλλά και αρκετούς άλλους που δεν θυμάμαι α επίθετά τους και δεν θέλω να χρησιμοποιήσω τα παρατσούκλια τους».

«Στο μουσικό τμήμα εφοιτούσαν μικρά παιδιά στο μαντολίνο, στην κιθάρα και στο ακορντεόν, παράλληλα με τα σχετικά θεωρητικά. Εδημιούργησα σε πολύ λίγο χρονικό διάστημα μαντολινάτα και μικρή ορχήστρα από ακορντεόν και κιθάρες. Επροχώρησα σε καινούρια ενορχήστρωση των κομματιών, που χωρίς αυτή την τεχνική ήταν αδύνατο να παίξουν παιδιά ακόμα και πιο προχωρημένα. Οι πρόβες και η διδασκαλία ήταν για δύο φορές την εβδομάδα. Δούλεψα με μεράκι και φιλοδοξία και δεν ετηρούσα ούτε τα ωράρια ούτε τις ημέρες. Για τούτο με εκπαίδευση μόνο έξι μηνών, επαρουσίασα στο Φεστιβάλ της Λευκάδας μαντολινάτα και χορευτικό. Ήταν μια βραδιά που εσημάδεψε τα καλλιτεχνικά δρώμενα, όχι μόνο του Απόλλωνα, αλλά και της Λευκάδας».
"The function of the dance department started parallel with the musical part and because the dance more attracted children, I used to dance as a means of creating the musical part, argue that to learn dance to learn and music and it paid off in both segments . In teaching the dance they helped with Nick Katopodis and Fontas Kopsidas, playing at rehearsals very good folk. "

» Η εμφάνιση που άφησε εποχή, ήταν όταν παρουσίασα την Φιλαρμονική αδύναμη, αλλά πολλά υποσχόμενη και όταν παρουσίασα την Μαντολινάτα και την ορχηστρούλα στην πλατεία της Καρυάς. Ο κόσμος ήταν άμαθος και δεν γίνονταν η σχετική ησυχία. Τότε επήρα το μικρόφωνο και τους είπα λίγα λόγια, κάπως αυστηρά…. Οι Καρσάνοι περήφανοι όπως είναι δεν παρεξηγήθηκαν αλλά λεβέντικα έκαναν απόλυτη σιγή. Από τότε η Καρυά μπορούσε να δέχεται κλασικά συγκροτήματα, εκτός από ( κατά τα άλλα απόλυτα σεβαστά) Δημοτικά συγκροτήματα. Μια από τις σημαντικότερες στιγμές του χορευτικού ήταν όταν στο Φεστιβάλ Λευκάδας εχορογράφησα ένα βαρύ Τσάμικο σε ομαδικό στυλ και το αφιέρωσα στον αγώνα που έκανε η Κύπρος μας εκείνη την εποχή. Είναι περιττό να μιλήσω για τα παρατεταμένα και ξέφρενα χειροκροτήματα που συγκλόνισαν την πλατεία της Λευκάδας. Ήταν την ίδια βραδιά που ετραγούδησε η μαθήτριά μου, Αγνή Μπάλτσα».
» Η χειρότερη στιγμή ήταν όταν ένα βράδυ, λίγους μήνες αφότου άρχισα να δουλεύω στον Απόλλωνα, ήρθαν στην αίθουσα τα όργανα της Τάξεως και με οδήγησαν στην αστυνομία για να ενημερώσω (υποτίθεται) τον Αστυνόμο για το τι γίνεται στον Απόλλωνα».

» Ίσως θα ήταν χρήσιμο να καταθέσω και τούτο: Όσο καιρό τα Δ.Σ. του Απόλλωνα είχαν καλλιτεχνική άγνοια (δικαιολογημένη) με άκουγαν σε ότι τους έλεγα και τότε κάναμε άλματα και όλα πήγαιναν καλά. Από τον καιρό που νόμισαν ορισμένοι πως τα έμαθαν όλα, υποχρέωσαν τον Απόλλωνα να παραμείνει σε χαμηλά καλλιτεχνικά επίπεδα».

«Τον Χωριάτικο Γάμο δεν τον έχω δει ποτέ. Μία φορά μόνο όταν επέστρεψα στην Καρυά μετά από χρόνια για να τον θαυμάσω, δυστυχώς δεν μπόρεσα να βρω ή ίσως να μου προσφέρουν μια καρέκλα και έτσι αναγκάστηκα να φύγω. Το μόνο που με λύπησε, ήταν που δεν μπόρεσα να χαιρετίσω τον τότε Πρόεδρο του Απόλλωνα……….»
«Μου ζητάτε να πω κάτι που πρέπει να ακουστεί, να καταγραφεί. Ήθελα μόνο τούτο: Ένα θέμα που διαπίστωσα τον τελευταίο καιρό είναι η αδιαφορία των παιδιών του Απόλλωνα που έμαθαν μουσική από αυτόν και έγιναν επαγγελματίες. Ο Απόλλωνας τώρα χρειάζεται βοήθεια, ας βοηθήσουν».

[dropcap size=big]Ο[/dropcap]λοκληρώνοντας την αναφορά μας στον Νίκο Θάνο – Μορίνα κρίνουμε σκόπιμο να παραθέσουμε μήνυμα που απηύθυνε σε όλους τους Καρσάνους, μέσω της επιστολής με ημερομηνία 31/3/2008, που απέστειλε στην πρώην δήμαρχο Καρυάς, την οποία μας κοινοποίησε ο κ. Θάνος, που καταλήγει ως εξής:

Dear Karsans,

αυτό που προτείνω θα απογειώσει πνευματικά και πολιτιστικά την Καρυά και θα την τοποθετήσει εκεί που είναι η αξία της. Προείνω να δημιουργηθεί στον Απόλλωνα Μουσική Σχολή αναγνωρισμένη από το Κράτος, όπου θα λειτουργεί επίσημα με ετήσιες εξετάσεις και οι μαθητές θα αποκτούν πτυχία αναγνωρισμένα από το κράτος Εγώ από την πλευρά μου θα βοηθήσω όσο μπορώ και όσο μου το επιτρέπει η υγεία μου. Όλα είναι δυνατά, αντιμετωπίστε το θέμα χωρίς απογοήτευση, με θάρρος και ενθουσιασμό. Δεν σας μιλώ ανεύθυνα. Εγώ πήρα τον Απόλλωνα και τον απογείωσα μουσικά και χορευτικά. Την ίδια αξία είχαν τότε τα Καρσανόπουλα, την ίδια και καλύτερη έχουν σήμερα. Το χορευτικό από ότι διαπίστωσα είναι σε καλά χέρια. Το Δ.Σ. και ο Πρόεδρος του Απόλλωνα είναι επίσης άριστοι. Τώρα είναι η σειρά σας. ΤΟΛΜΗΣΤΕ. Να θυμάσθε, η Μουσική είναι το ΠΑΝ.

Thanks

Νίκος Θάνος

Voula 31 / 03 / 2008

The pictures from the Apollo Karya file.

Morina - mandolin - Apollo Karya

Morina - mandolin - Apollo Karya

Morina - mandolin - Apollo Karya

Morina - mandolin - Apollo Karya

Morina - mandolin - Apollo Karya

Morina - mandolin - Apollo Karya

Morina - mandolin - Apollo Karya